JB Elitfotboll lackar mot jul och coachbesök i Barcelona

Hann inte mer än komma hem i några dagar innan det var dags igen....destination denna gång Barcelona och derbyt mot Espanyol på lördag. Hoppas på inspirerande dagar och atmosfär!

Andra resan på några veckors tid då JB proffsvecka på Gran Canaria nu är ett minne blott. Men vilket minne då!
Så här med lite distans till resan kan jag inte annat än hylla våra fantastiska tjejer i åk 2 & 3 igen, hatten av! Ni satte er alla på planet med högt ställda förväntningar om en proffsig, kul och utmanande vecka och som ni levererade!

Man fann krafter som man inte trodde sig ha under citytraining, man satte riktningsförändringar av alla dess slag - slap cut, inside cut, outside cut...man stafettklättrade i full fart uppför branta sanddyner, man höll gympapass och mycket mycket mer. Att utföra varje moment så optimalt som möjligt, varje rörelse....imponerande!

Nästa vecka kommer killarna tillbaka från sin praktik i Xerez på spanska fastlandet, håll utkik för rapporter!

/ Coach J

Hola, como estas?

Dagen började med ett ganska lågintensivt pass, där vi körde små tävlingar av alla slag.
Efter ett bra, ganska skönt pass så passade vi på att njuta av den sista tiden här på ön. Lite senare på dagen hade vi ett vatten pass(gympa) i poolen där vi efter hade tävlingar av olika slag...
Vi blev indelade i olika lag & fick i uppgift att lösa olika uppdrag:
Vi skulle klä ut någon i gruppen med solhatt och solbrillor och sedan ta ett foto som bevis osv.

Vår tid på ön har varit helt obeskrivlig men jag ska nu försöka förklara hur det har varit. Vi hade från början en överenskommelse om att hålla ett högt fokus när det väl gällde, det har vi verkligen genomfört!
Jag tror att många av oss som tillbringat dessa dagar med varandra har utvecklats på ett eller ett annat sätt. Vi kommer att ta en hel del av dessa upplevelser med oss i framtiden.
Gracias

Vi ska snart börja packa för att om några timmar ta bussen till flygplatsen som kommer att oss hem till kylan. Längtar vi? njaa,
Men vi har en fin vecka att titta tillbaka till
/Blerta

Vem säger att spanska tjejer inte kan spela fotboll...?

Näst sista dagen handlade förmiddagens fotbollspass om förberedelser inför kvällens match! Uppspel, inlägg, avslut i tilltänkta positioner avhandlades med bravur. Idèn var att hitta uppspel fran ena kanten och via spelvändningar  och riktningsförändringar komma till inlägg och avslut fran andra kanten.

Den tuffaste nöten att knäcka var malvaktsfragan eftersom vi inte har nagon i den positionen i vart tjejgäng. Isabella Orrfält antog utmaningen och ska ha en stor eloge för sin insats trots att matchen innebar förlust.

Matchen spelades pa kvallen i Arguinaquin mot ett lag som var mästare pa Gran Canaria, Rocquas. Hög press och snabba omställningar fran deras sida tog de vara pa sängen och vips sa stod det 4-0 i halvtid! Frustrationen växte sig större och större da vart spel inte alls fungerade.

I halvtid sa kom vi överens om att spela som ETT lag och hjälpa varandra saväl bade defensivt som offensivt! En högre press beordrades (här har vi lite att lära av motstandarna) och nu började vi komma in i matchen. Reducering till 4-1 genom Sandra Hallin som snyggt knoppade in en hörna, en snygg framspelning av Sara Barsoum friställde Blerta Raschica som gjorde 4-2. Rocquas vaknade till liv och kunde i sin tur smälla dit 5-2 pa hörna, vilken blev för svar för annars duktiga Isabella. Sista ordet var inte sagt dock utan Elin Jonsson, för dagen topp, skänkte nytt hopp med sitt 5-3 mal vilket dock ocksa blev slutresultatet. Sammanfattningsvis fick vi med oss att deras höga och intensiva första press samt giftiga omställningar visade att vi har en bit kvar i just de delarna men att vi fysiskt var starkare bla. närkampsspelet.

/ Coaches

vilodag på stranden

Det är en härlig onsdags kväll, dagen har varit en vilodag för oss samliga för att kunna återhämta oss från några riktigt stenhårda pass. Vi åkte till havet och spenderade en hel dag där, vi solade, badade, träffade massvis med människor och åt god mat. Just nu väntar vi på middagen och det blir lax med potatis, alla sitter redan och väntar medans jag bloggar vilket jag älskar :)
Vi har haft denna vilodag på grund av att vi skall kunna vara fräscha till imorgon då vi spelar match mot ett tjejlag härifrån... Vi hade inte matchen planerad utan fick nys om ett bra lokalt tjejlag fran Secunda Division och pa den vägen är det det. Redan imorgon kör vi för fullt.
NU: middag

Hela gruppen vid underbara Amadorestranden

Dagen idag

Godkväll

Vi har idag tränat två pass, ett på fotbollsplanen och ett aerobic pass...
Fotbolls träningen gick bra, solen stekte och alla var på bra humör vilket är viktigt, syften med dagens fotbollspass var riktningsförändringar och spel. Innan pass nummer 2 fick vi en stund på ett shopping center där vi shoppade loss, vi fick med oss massa fint och sedan gick nöjda till arenan där vi skulle träna vårt aerobic pass. Trötta och svettiga gick vi hemåt i skimningen och efter det väntade en god middag. Idag har vi även haft personliga samtal & diskuterat damfotbollens historia. En lång & en intensiv dag har gått mot sitt slut, nu väntar sängen och en god natts sömn!