UPDATE FRÅN VÄRNAMO!



Hejsan alla i Örebro och runt om i Sverige!
Här kommer lite update från Värnamo och från mig, Ida Hjelmestig som är här på massageutbildning i Rudolph gruppen. Jag ville bara uppmärksamma om att jag har detta som mitt projektarbete och har även en blogg som jag kommer skriva om mina dagar i Värnamo och Spanien, denna kan ni se här: http://masseramera.blogspot.com/

Jaa, det var allt för mig :)

// Ida Hjelmestig, Alvida

JB Elitfotboll goes Youtube!

Eleverna på JB Elitfotboll kommer jobba med 8 kategorier av olika funktionella rörelsekvaliteter!

 



Jimmy visar en av de tuffare övningarna i kategorin Häcksteg.

Hitta alla övningar här!

http://www.youtube.com/user/JBElitfotboll#p/p

 

Idéen bakom övningarna är FMS, functional movement screen, som bygger på att utveckla våra grundrörelser, primal patterns. Detta utgör sedan grunden för vidare styrke/powerträning med olympiska lyft. Jimmy är kreatören bakom vår variant.

 

Så här kommer inspiration till styrkepasset på gymmet? Testa gärna!

 


Ellwes tänk får Matte att bli kul!

Fotbollsmatte engagerar fotbollselever

Här kommer en insidestory från Peter Ellwe Själv! Senaste matematiklektion hade fokus på fotboll och då menar jag verkligen just fotbollen, den där runda klotformade saken som folk sparkar på och får miljoner för det. Lektionen var den första på Elitfotbollsprogrammet och var en introduktion som avsåg att väcka intresse för ämnet matematik. Jag anser att jag lyckades ganska bra

Bakgrunden till scenariot är att jag i år gästspelar som Ma A lärare på Elitfotbollsprogrammet och där har jag nöjet att på fredag eftermiddag ha en klass med 34! nyduschade, lätt speedade fotbollselever. En utmaning i sig och vi lärare vet mycket väl att just fredag em innebär att helgen redan tar stor plats i elevernas fokus.

Upplägg

Första lektionen valde jag som sagt att prata om fotbollen, bekant område för eleverna vilket i min tanke skulle innebära intresseväckande. Jag visade ett antal filmer kring framtagandet av Jabulani, fotbollen som användes i VM i Sydafrika senast. Syftet med detta var att visa forskningen och tekniken bakom klotet folk sparkar på. Grymt intresse i klassen, alla satt fascinerade av detta mästerverk till boll. Snabb summering efter filmerna och jag delade ut ett gäng fotbollar (vad annars) till eleverna. Inga Jabulani tyvärr, men dock VM bollar från VM i Tyskland och några standardbollar. Uppgiften var enkel:

Är dessa bollar godkända enligt Fifa’s regelverk?

Första svaret kom blixtsnabbt:

Ja, det står ju Fifa på bollen!

Riktigt så enkelt skulle de slippa undan så jag dömde ut svaret som tveksamt. Eleverna fick nu i grupper diskutera hur de skulle komma fram till svaret. De flesta greppade snabbt att måtten på deras boll måste mätas. Till hjälp hade de endast en linjal och naturligtvis deras datorer. Diameter och därigenom radien mättes fram och sedan började eleverna prata formler. Vad skulle de beräkna egentligen. Jag hade nämnt volym på klot i förbifarten vilket gjorde att alla grupper nu försökte komma på hur just volymen för ett klot kunde beräknas.

Vana att slå i böcker blev eleverna lite konfunderade hur de skulle få reda på rätt formel. Då jag sa att de faktiskt hade ca 8 datorer i varje grupp hajade de till och vips var informationssökningen på nätet igång. Wikipedia var en källa, någon hittade en sida där man matade in radien i cm och fick volymen tillbaka (smart) och grupperna räknade fram volymerna för sina bollar. Här märkte jag direkt att högstadiets värde på pi tyvärr är spikat till 3.14. På de flesta räknare finns en speciell knapp för pi men denna var helt okänd för mina elever…(mattelärare där ute vet ju att det inte finns något exakt värde på pi).

När alla grupper räknat fram volymen för sina fotbollar och vi pratat igenom detta i helklass påminde jag om ursprungsfrågan, hur vet vi vilka volymer som Fifa godkänner? Lite letande på nätet gav snabbt tillåtna värden på bollarnas OMKRETS. Att gå från dessa värden till att beräkna tillåtna radier och sedan räkna ut volymer och få fram en minsta och en största tillåtna volym var lite klurigt första lektionen men några grupper lyckades faktiskt rätt bra med detta.

Resultat

Vad kom vi då fram till? Jo faktum är att hälften av fotbollarna vi hade i klassrummet var för små! Eleverna gick genast igång och började spekulera i hur det kom sig och föreslog räknefel, dåligt pumpade, för gamla etc. Riktigt bra förslag faktiskt.

Då min avsikt med fotbollsräkning var att väcka intresse för matematikämnet och få en bra start med eleverna, anser jag att denna lektion var en succé. Timmarna flög iväg och 34 elever jobbade frenetiskt med att lösa problemet. Många elever har med sig tråkig, traditionell matteundervisning från grundskolan och att erbjuda något annorlunda, något de kan relatera till är min största uppgift i början av en ny termin. Att anpassa lektioner till elevernas intresseområden är givet och nu återstår bara att fortsätta på samma spår nästa vecka…vi kommer naturligtvis fortsätta att utforska fotbollsvärldens matematik.

Häng med på www.ellwe.se!


RSS 2.0